Moder - UKK

Modified on Mon, 20 Jan at 2:51 PM

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä kysymyksiä Moderista ja sen käytöstä. 


Täältä löydät ohjeet myös Paytrailin ja hinnoittelun usein kysyttyihin kysymyksiin: 

Paytrail - UKK

Hinnoittelu - UKK


Ohjesivuston sisältö


Yleiset

  • Mistä löydän Moderin tukiartikkelit ja -videot?

    Löydät kattavat kirjalliset ohjeet sekä videot Moderista osoitteesta support.moder.fi. Sinun ei tarvitse kirjautua sisälle sivustoon, vaan voit käyttää joko sivuston hakutyökalua ("Enter the search term here...") tai skrollaamalla alas ja klikkaamalla "View all articles" saat avattua kaikkien tukiartikkelien otsikot kerralla.

  • Voiko Moderia käyttää esim. kännykällä?

    Palvelua voi käyttää älypuhelimilla, padeilla ja tietokoneella. Loppuasiakkaille suunnattu verkkokauppa toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla ja päätelaitteilla.

  • Millä selaimilla Moderia kannattaa käyttää?

    Moder tukee parhaiten päivitettyä Google Chromea tai Firefoxia. Muilla selaimilla voi esiintyä poikkeavuuksia tiettyjä ominaisuuksia (esim. raportteja) käyttäessä, joten suosittelemme ehdottomasti käyttämään Moderia joko Chromella tai Firefoxilla. Loppuasiakkaille suunnattu verkkokauppa toimii yleisimmillä selaimilla.

  • Miten kirjaudun sisälle Moderiin?

    Moderiin kirjaudutaan osoitteessa https://app.moder.fi/login. Tarkemmat ohjeet sisäänkirjautumiseen löydät tarvittaessa täältä.

  • Mitkä ovat Moderin asiakastuen yhteystiedot ja aukioloajat?

    Moder -tuki (ma-pe 9 - 16) 

    +358 50 375 0747

    support@moder.fi

    Akuutit tukipyynnöt iltaisin ja viikonloppuisin

    +358 50 346 9441


  • Millaisia kuvia Moderiin kannattaa lisätä? Montako kuvaa voin lisätä ja mikä on kuvan maksimikoko?
    Moderiin kannattaa lisätä ensisijaisesti horisontaalisia kuvia, sillä pystykuvista leikkaantuu usein liikaa informaatiota pois sekä ylä- että alalaidasta. Yhden kuvan maksimikoko on 10 MB. Kuvien lukumäärää ei ole rajoitettu. Löydät lisävinkit ja tarkemmat speksit kuviin täältä.


Asetukset

  • Miten lisään Moderin verkkokaupan kotisivuillemme?

    Voit hakea widgetin eli upotuskoodin Moderista menemällä Asetukset --> Widgetit. Widgetistä on kerrottu tarkemmin tässä videossa (kohdasta 9:58 eteenpäin). Mikäli widgetin asettaminen kotisivuille on haastavaa (se ei esimerkiksi mahdu kunnolla sivustolle), voit hyödyntää myös verkkokaupan URL-osoitetta ja upottaa sen vaikkapa "Varaa tästä"-napiksi. Löydät verkkokauppasi URL osoitteen menemällä Asetukset ---> Toimipisteet ---> klikkaa "Verkkokauppa"-sanaa halutun toimipisteen kohdalla. Verkkokauppa aukeaa uuteen välilehteen, josta voit poimia URL-osoitteen.


  • Miten lisään varausehdot Moderiin?

    Varausehdot lisätään kohdasta Asetukset --> Varausehdot. Ne tulee olla PDF-muodossa. Varausehtojen lisääminen on kuvattu tarkemmin tässä videossa (kohdasta 11:26 eteenpäin). Mikäli tarvitsette apuja varausehtojen laatimiseen, voimme pyynnöstä lähettää teille esimerkkipohjan varausehdoista. 


  • Mihin lisään Paytrailin kauppiastunnuksen ja kauppiasvarmenteen Moderissa?

    Kauppiastunnus ja kauppiasvarmenne lisätään kohtaan Asetukset --> Integraatiot --> Maksuintegraatiot. Voit testata tunnusten toimivuutta "OK"-napin kautta tai suoraan verkkokaupastasi. Mikäli tunnukset eivät ole toiminnassa ja olet allekirjoittanut sopimuksen, olethan yhteydessä Paytrailin asiakaspalveluun


Hinnoittelu

  • Miten blokkaan kohteen pois myynnistä?

    Kohteen voi sulkea myynnistä joko hinnoittelun estosäännöllä tai tekemällä out of order-varauksen. Molemmat keinot demonstroidaan yksityiskohtaisesti tässä videossa.

  • Voinko asettaa ulkoisiin myyntikanaviin eri hinnat kuin omaan verkkokauppaan?

    Moderissa on mahdollista asettaa hintasääntöjä, jotka koskevat vain ulkoisia myyntikanavia. Tällöin siis voit nostaa tai laskea ulkoisiin myyntikanaviin meneviä hintoja prosentuaalisesti. Löydät tarkemmat ohjeet täältä. Huomioithan, ettei tämä hintasääntöominaisuus koske Mökkivuokraa, sillä Mökkivuokrassa menevät aina samat hinnat kuin omaan verkkokauppaannekin.


Varaukset

  • Miten teen uuden varauksen Moderiin?

    Uuden majoitusvarauksen sekä majoituspakettivarauksen luominen demonstroidaan tässä videossa.

  • Miten lähetän varausvahvistuksen Moderista?

    Avaa varaus Muokkaus-painikkeesta. Voit lähettää nappia painamalla varausvahvistuksen joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi (ks. kuvakaappaus alla).


  • Miten muokkaan varauksen päivämääriä tai kestoa?

        Päivämäärien muokkaaminen on havainnollistettu tässä videossa.


Laskut ja maksaminen

  • Miten teen maksunpalautuksen ja hyvityslaskun?

    Jos matkaaja on maksanut Paytrailin kautta, tulee maksunpalautus tehdä Paytrailin kauppiasportaalista. Moderiin kannattaa lisäksi luoda hyvityslasku maksunpalautuksen jälkeen, jotta maksunpalautus näkyy raporteilla. Löydät tarkemmat ohjeet hyvityslaskun tekemiseen täältä


  • Matkaaja yrittää varata majoitusta verkkokaupasta, mutta korttimaksu ei mene läpi. Mistä on kysymys?

    Useimmiten kysymys on siitä, että maksajan pankki hylkää maksun. Voi olla, että kortilla ei ole katetta tai että kortille on asetettu rajoitteita sen suhteen, millaisia summia voi maksaa verkkokaupasta. Matkaajaa voi ohjeistaa tarkistamaan omasta verkkopankistaan kortin maksuasetukset ja -rajoitukset. Voit soittaa myös suoraan Paytrailin asiakaspalveluun, josta asiakaspalvelija pystyy kertomaan sinulle tarkemmin maksunhylkäyksen syyn (kerrothan heille summan, maksajan nimen sekä ajankohdan, jolloin maksua yritettiin tehdä). Huomioithan, että me Moderilla emme pysty tarkistamaan maksuja tai kertomaan niiden hylkäyksen syytä. Tämän voi tehdä ainoastaan Paytrail, joka vastaa verkkokaupan maksuominaisuuksista.


  • Mistä pystyn lisäämään maksutapoja verkkokauppaan? Esim. Amexin?

        Pystyt hallinnoimaan maksutapoja suoraan Paytrailin kauppiasportaalista.

  • Milloin Paytrailin maksulinkki vanhenee?

    Moderin kautta lähetetty Paytrailin maksulinkki ei vanhene. 


Myyntikanavat ja integraatiot

  • Haluamme yhdistää Booking.comin, Airbnb:n tai Expedian Moderiin. Miten toimin?

    Löydät tarkemmat ohjeet Booking.comin osalta täältä, Airbnb:n osalta täältä ja Expedian osalta täältä.


  • Mistä myyntikanavat hakevat saatavuuden ja hinnat sen jälkeen, kun ne on integroitu Moderiin?

    Integraation jälkeen myyntikanavien saatavuus ja hinnoittelu tulevat suoraan Moderista. Ainoa poikkeus tähän on perushinnoittelussa oleva osio nimeltä "Hinnanmuutokset varauksen keston mukaan", joka ei siirry Moderista varauskanaviin.


  • Voinko asettaa myyntikanaviin eri hinnat kuin omaan verkkokauppaan?

    Moderissa on mahdollista asettaa hintasääntöjä, jotka koskevat vain ulkoisia myyntikanavia. Tällöin siis voit nostaa tai laskea ulkoisiin myyntikanaviin meneviä hintoja prosentuaalisesti. Löydät tarkemmat ohjeet täältä.


  • Haluan sulkea myynnin myyntikanavista, mutta jättää kohteet varattaviksi omasta verkkokaupasta. Miten toimin?

    Voit asettaa tällöin Moderissa päälle hintasäännön kautta estosäännön, joka koskee vain ulkoisia varauskanavia. Löydät tarkemmat ohjeet täältä.


  • Sain sähköpostilla Beds24-kanavasta Booking.comia, Aribnb:ta tai Expediaa koskevan error-viestin. Mitä tämä tarkoittaa ja mitä teen?

    Yleisimmät Beds24-error viestit ja niiden toimintaohjeet on kuvattu täällä. Mikäli et ole varma, miten toimia, voit välittää error-viestin sähköpostilla osoitteeseen support@moder.fi. Airbnb:n osalta on tyypillistä, että kanava lähettää silloin tällöin yksittäisiä error-viestejä, jotka liittyvät hetkellisiin huoltokatkoksiin. Mikäli Airbnb:n error-viesti ei toistu eli tulee vain kerran, ei siitä yleensä tarvitse huolestua. Voit varmistaa vielä Airbnb-sivustolta, että kohteesi on siellä varattavissa normaalisti ja tämän jälkeen poistaa viestin.

Raportit

  • Onko Moderissa integraatio Tilastokeskukseen ja saanko lähetettyä suoraan Tilastokeskukselle heidän vaatimansa tiedot?

        Tällä hetkellä Moderissa ei ole vielä suoraa integraatiota Tilastokeskukseen, mutta löydät kaikki                     tarvittavat tiedot suoraan Tilasto-nimiseltä raportilta. Voit lukea lisää raportista täältä.


  • Päättyneet varaukset-raportillani "Yhteensä verollinen"-summa ei täsmää "Maksutavat yhteensä"-luvun kanssa. Mistä tämä johtuu?

    Tässä tapauksessa Moderissa on raportin aikavälillä päättyneitä varauksia, joita ei ole merkitty maksetuiksi tai joissa on maksettu liikaa (maksumerkintä on korkeampi kuin varauksen arvo). Voit laskea erotuksen ja etsiä esim. varauslistalta varaukset, jotka aiheuttavat erotuksen sekä merkitä ne maksetuiksi tai korjata maksumerkinnän tarpeen mukaan.


 

Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article