Asiakasrekisteri ja sen hallinta

Modified on Mon, 25 Aug at 12:43 PM

Asiakasrekisteri on tärkeä asiakkuuksien tiedot yhteen paikkaan kokoava ominaisuus Moderissa. Se tallentaa matkaajan tiedot, mitä varauksia hän on tehnyt, mikä on varausten ajankohta ja arvo. Asiakasrekisterin avulla tiedät kuka kävi, milloin ja mitä se maksoi.


ARTIKKELIN SISÄLTÖ




Moderin asiakasrekisteri ja sen käyttötarkoitus

Asiakasrekisterin löydät Moderistasi Asiakkaat-painikkeen takaa:



Yritykset ja yksityisasiakkaat

Moderin asiakasrekisteri jakautuu kahteen osaan: Yritysasiakkaisiin ja yksityisasiakkaisiin. 

Asiakkaat. Kun luot varauksen esimerkiksi MultiBookilla ja syötät asiakkaan tiedot, tallentaa Moder nämä tiedot asiakasrekisteriin.

Yritysasiakkaat. Yritysasiakkaille luodaan halutessasi oma asiakasprofiili, johon voit syöttää yritysasiakkaan avaintiedot yritystiedoista pankkitietoihin ja esimerkiksi laskutustietoihin.


Asiakkaat

Mitä näen Asiakkaat-osiosta?

Asiakkaat-osio kokoaa kaikki asiakkuudet ja voit selata, suodattaa ja hakea asiakkaitasi. Listalla näkyy menneet ja tulevat varaukset ja niiden matkaajat.

Näkymän avainominaisuudet:

  • Haku: nimellä asiakkaan tai yhteystiedolla
  • Suodatukset: Voit suodattaa asiakaslistan kielen, maan tai markkinointilupa myönnetty mukaan.
  • Asiakkaan avaintiedot: Näet asiakkaan nimen, yrityksen, maan, kielen ja varausten määrät sekä asiakkuuden arvon. 
  • Tähti ⭐: Tähti-ikoni indikoi, että asiakkaalla on useita varauksia.



Moder Tip! Asiakaslistauksen PDF tai excel-muodossa saat suoraan raportilta. Siitä lisää raportointi-osiossa!


Asiakastietojen syöttäminen

Miten syötän asiakastietoja?

Asiakastietojen syöttäminen tapahtuu yksinkertaisesti luomalla varauksen ja syöttämällä asiakkaan tiedot varaukselle. Asiakasprofiili muodostuu asiakasrekisteriin automaattisesti.

Uniikki avaintieto on matkaajan sähköpostiosoite. Sähköpostiosoitteella Moder tunnistaa saman matkaajan ja osaa yhdistää varaukset sen avulla samaan asiakkaaseen. 

Moder Tip! Täytä tähköspotiosoite varauksille. Jos jätät varauksella sähköpostiosoitteen tyhjäksi, tiedot eivät linkity asiakasrekisteriin.



Asiakasrekisteriin tallentuvat tiedot

Asiakasrekisteriin tallentuvat asiakkaan yhteystiedot, asiakkuuteen linkitetyt varaukset (linkittyvät automaattisesti) ja mm. asiakkaan kieli. 

⚠️ Muutamia huomioita, miksi kannattaa täyttää tiedot laajasti:

  • Sähköposti on asiakastiedon oma uniikki tunnus
  • Puhelinnumeroa käytetään esim SMS-viestien lähettämiseen. Käytä aina kansainvälistä muotoa, jotta viestit menevät varmasti perille.
  • Varaajan kieli ohjaa asiakasviestintää. Jos kieli on Suomi, oletuksena asiakasviestit, GuestApp, varausvahistus ja esimerkiksi laskut näkevät tällä kielellä.


Asiakastietojen muokkaus

Asiakastietoja tarkastellaan ja muokataan yksinkertaisesti klikkaamalla asiakkaan nimeä Asiakkaat-osiossa.

Avainominaisuudet

  • Asiakkaan tiedot ja niiden muokkaus
  • Asiakkaan tulevat varaukset eriteltynä
  • Asiakkaan muistiinpanokenttä: tähän kenttään voit kirjoittaa tietoja asiakkaan mieltymyksistä, toiveista tai muuta relevanttia asiakkuuden hoitoon liittyen.
  • Markkinointiluvan asettaminen / poistaminen asiakkaalta.
  • Uuden varauksen luominen asiakkaalle


Asiakasprofiilin tarkastelu ja muokkaus

Klikkaamalla asiakkaan nimeä, pääset käsiksi asiakkaan profiiliin ja sen muokkaukseen. Näkymän kautta pystyt tarkastella tulevia varauksia ja luoda uusia varauksia asiakkaalle. 

Moder Tip! Uutta varausta luodessa (MultiBook tai kalenterin kautta) voit aina hakea asiakasrekisteristä asiakkaan tiedot hyödyntäen hakukenttää. Näin pystyt nopeasti luomaan asiakkaalle uusia varauksia.



Tässä esimerkki, miten Huomautus kentässä oleva tieto näkyy varauksen esikatselussa:



Yritykset

Yritysprofiilit

Yritysprofiilit luodaan omassa näkymässään. Siellä listataan yrityasiakkaat ja pystyt muokata profiileja. Näitä yritysprofiileja hyödynnetään mm. ryhmävarausten luonnissa, kiintiöiden linkittämisessä yritysprofiiliin ja tulevaisuudessa myös hinnoittelussa.



Näkymästä voit hakea yritysasiakkaita yhteystietojen perusteella tai suodattaa näkymän Matkatoimisto / Yritys tyyppisesti.

 

Yritysprofiilin luominen

Yritysprofiili luodaan avaamalla Yritys-osio ja klikkaamalla + Luo yritys

Yritysprofiilin tiedot

  • Yrityksen nimi ja y-tunnus.
  • Kommentti-kenttä. Kommenttikenttä toimii lisiätietokenttänä, jota voidaan hyödyntää joustavasti yrityksen profiilin täydentämiseen! Esimerkiksi erityinen maksuehto, laskutustieto tai vaikka sovittu yhteydenpitomuoto.
  • Onko yritys matkatoimisto?
    • Tätä tietoa voidaan hyödyntää suodatuksissa ja tulevaisuudessa raportoinissa.
  • Laskutustiedot: Näitä tietoja hyödynnetään laskuja luodessa kyseiselle yritykselle ryhmävaraustoiminnon kautta.   




Was this article helpful?

That’s Great!

Thank you for your feedback

Sorry! We couldn't be helpful

Thank you for your feedback

Let us know how can we improve this article!

Select at least one of the reasons

Feedback sent

We appreciate your effort and will try to fix the article