Artikkelin sisältö:
- Toiminnanohjausnäkymä
- Siivouslistanäkymä
- Viikkonäkymä
- Lisäpalvelunäkymä
- Kuukausinäkymä
- Henkilöstöresursointi toiminnanohjauksen työkalulla
- Siivouksen käyttäjärooli ja -oikeudet Moderissa
- Päivittäinen työskentely toiminnanohjauksen työkaluilla
- Huomiot
- Ilmoitussähköpostit
Toiminnanohjausnäkymä
Tästä näkymästä näet varatut huoneet hakemallesi ajanjaksolle. Voit suodattaa näkymää ja tarkastella esimerkiksi vain saapuvia tai lähteviä varauksia. Voit lisätä kommentteja kunkin päivän kohdalle "Lisää kommentti"-osioon.
Tästä näkymästä on valittavissa kaksi eri vaihtoehtoa: tiivis ja laaja. Mikäli tarkastelet tiivistä näkymää, näet vain tiiviissä muodossa kunkin huoneen varausstatuksen. Mikäli haluat nähdä esimerkiksi kunkin huoneen tilatut lisäpalvelut sekä erikoistoiveet, vaihda näkymäksi laaja.
Siivouslistanäkymä
Mihin käytän siivouslistaa?
Tämä on erinomainen työkalu silloin, kun siivotaan huoneita ja tiloja. Siivouslistalla näkyvät aivan kaikki yrityksen tilat. Tässä näkymässä siivous- tai huoltokumppani voi merkata kohteen siivotuksi tai voit tehdä sen itse, jos olet itse vastuussa yrityksesi siivous- ja huoltotoimenpiteistä.
Voit myös helposti tällä tavoin ilmoittaa halutessasi muulle henkilöstölle, kun olet tarkastanut ja siivonnut saunan taikka kokoustilan - huoneiden, mökkien, huviloiden ja muiden kohteiden lisäksi.
Siivouslista kertoo kunkin huoneen siivousstatuksen ja täällä muokkaat itse siivousstatuksia. Siivouslistalta näet myös kuluvan päivän ulos- ja sisäänkirjautumiset ja niiden tilan sekä stayoverit.
Siivouslistalta näet myös saapujien henkilömäärät sekä mahdolliset käytöstä poistetut (Out of order) huoneet.
Suodatukset
Voit suodattaa huoneita esimerkiksi huonetyypeittäin, tai toimipisteittäin:
Voit muuttaa huoneen siivousstatuksen alasvetolaatikosta kunkin huoneen kohdalla.
Voit tehdä tästä näkymästä myös check-in -toiminnon varaukselle. Paina tällöin varauksen vieressä olevasta "Check-in tänään 15:00" -napista, ja varaus on kirjattu sisään. Huomioithan, että samalla kun varaus kirjataan sisään, muuttuu kyseisen huoneen status automaattisesti likaiseksi.
Tulostus
Ylhäällä oikealla on kätevä Tulosta-painike, josta voit tulostaa tämän päivän siivouslista-näkymän tai vaihtoehtoisesti in-house-näkymän, eli sisällä (checked-in) olevien varauksien listan
Myös tästä siivousnäkymästä on saatavilla sekä tiivis että laaja näkymä. Oletusarvona on aina tiivis näkymä, mutta mikäli valitset laajan näkymän, näet myös kunkin varauksen lisäpalvelut, lisätoiveet sekä huoneelle mahdollisesti kirjoitetut huomiot. Huomioita voit kirjoittaa kullekin huoneelle oikean laidan "Huomiot" -kolumnin kautta.
Viikkonäkymä
Mihin käytän viikkonäkymää?
Tämä kyseinen työkalu on erinomainen päivittäiseen työskentelyyn, sillä se kertoo kätevästi varattujen lisäpalveluiden määrän kohdekohtaisesti, kuin yhteenvetona, aktiviteetit sekä henkilömäärät.
Huoneen siivousstatuksen vaihto käy myös tässä näkymässä helposti.
Miten viikkonäkymää olisi hyvä lukea ja mitä kaikkea siitä näkee?
Viikkonäkymän yläosassa, päivämäärän alla, on yhteenvetona yhden päivän ajanjaksolle varatut kertaluontoiset lisäpalvelut, kuten liinavaatteet, loppusiivouksen ja vaikkapa lemmikit. Tästä on siis helppo katsoa kerralla, paljonko esimerkiksi loppusiivouksia yhdelle päivälle on varattu.
Näet myös varauskohtaisesti varatut palvelut, henkilömäärät sekä varatut yöt.
Kuten muissakin näkymissä, myös viikkonäkymässä, sinulla on useita filtteröintimahdollisuuksia, jotka helpottavat työskentelyäsi.
Lisäpalvelunäkymä
Kaikki lisäpalvelut yhdessä näkymässä
Moderin lisäpalvelunäkymä antaa sinulle täydellisen yleiskuvan kaikista myydyistä lisäpalveluista – yhdessä keskitetysti. Tämä kokonaiskuva auttaa suunnittelemaan henkilöstöresursseja esimerkiksi ravintolaan, vastaanottoon tai siivoukseen.
Mistä tiedot tulevat?
Moderissa lisäpalvelut kohdistetaan tietylle päivälle. Jokaisen palvelun asetuksissa voit määrittää, tuleeko se kirjata automaattisesti sisäänkirjautumispäivälle, uloskirjautumispäivälle vai majoituksen ajalle. Palvelut voi myös liittää varaukseen manuaalisesti tietylle päivälle. Näiden asetusten perusteella lisäpalvelunäkymä näyttää tarkan päiväkohtaisen jaottelun myydyistä palveluista.
Avainominaisuudet
- Päiväkohtainen yleiskuva kaikista myydyistä lisäpalveluista
- Suodatus aikavälin, sijainnin tai tuotekategorian mukaan
Suodattimet lisäpalvelunäkymässä
Voit suodattaa näkymää monin eri tavoin:
- Hae tuotteen nimellä: Kirjoita koko nimi tai osa nimestä kaventaaksesi tuloksia
- Aikavälin valinta: Tarkastele palveluja yhdelle päivälle tai koko kuukaudelle
- Tuotetyypin mukaan: Suodata erillisten lisäpalvelujen ja majoitukseen sisältyvien palvelujen välillä (esim. aamiainen)
- Tuotekategorian mukaan: Valitse yksi tai useampi kategoria rajataksesi näkymää
Näytettävät tiedot
Näkymässä näkyy varattujen palveluiden päivittäiset määrät. Esimerkkejä:
- Vuodevaatteet: Sisältyvät majoituksen hintaan (✅-ikoni) ja lasketaan vierasmäärän mukaan. Kohdistettu saapumispäivälle palvelun asetuksissa.
- Loppusiivous: Sisältyy majoituksen hintaan ja kohdistettu uloskirjautumispäivälle. Näkyy sen päivän kohdalla.
- Aamiainen: Sisältyy hintaan, lasketaan vierasmäärän mukaan ja kohdistettu majoitus- ja uloskirjautumispäiville. Näkymä näyttää oikeat päivittäiset määrät.
- Illallinen: Erikseen myytävä palvelu (?-ikoni). Näkyy sille merkityllä päivällä.
- Myöhäinen uloskirjautuminen: Maksullinen lisäpalvelu, asetettu uloskirjautumispäivälle. Helposti nähtävissä kyseisen päivän määrässä.
Tehokas operatiivinen työkalu
Lisäpalvelunäkymä on erittäin tehokas työkalu operaatioiden suunnitteluun ja ohjaamiseen – auttaa pysymään järjestelmällisenä ja tehokkaana!
Yksityiskohtainen lisäpalvelulistaus
Moderin Extras-näkymä on saanut tehokkaan uuden ominaisuuden: päiväkohtaiset lisäpalvelulistaukset jokaiselle myydylle palvelulle.
Mikä on uutta?
Voit nyt klikata mitä tahansa solua lisäpalvelunäkymässä (esim. “38x Aamiainen” 26.07.2025) ja avata yksityiskohtaisen näkymän siitä, mistä varauksista kyseiset palvelut tulevat ja miten ne tulee käytännössä järjestää.
Avainominaisuudet:
- Varauskohtainen erittely
Näet tarkalleen, mihin huoneisiin ja vieraisiin lisäpalvelut liittyvät – erinomainen apu ravintola- tai siivoustiimin suunnitteluun. - Ryhmittely ajan mukaan
Näet kaikki lisäpalvelut yhdessä tai eriteltynä määritetyn kellonajan mukaan (esim. klo 08:00 vs. 09:00 aamiainen).
Voit vaihtaa näkymääKaikki ajat
ja tietyn ajan välillä. - Toiminnalliset huomiot
Näet helposti erityishuomiot, kuten ruokarajoitteet (esim. “2x Kasvis” tai “1x Gluteeniton”). - Sisältyykö hintaan & henkilömäärät
Näet, sisältyykö palvelu varauksen hintaan ja lasketaanko se henkilömäärän perusteella. Tämä helpottaa laskutusta ja käytännön järjestelyjä. - Joustava lajittelu ja ryhmittely
Voit lajitella listan huoneen, nimen tai ajan mukaan – ja ryhmitellä palvelut omien tarpeidesi mukaan.
Esimerkkejä käyttötapauksista:
- Aamiaisen valmistelu – Tiedät tarkalleen, kuinka monta aamiaista pitää valmistaa ja mille vieraille.
- Kokoustilatarjoilu – Näet heti, montako lounasta tarvitaan ja mihin tiloihin ne toimitetaan.
- Siivoustiimin organisointi – Näet tarkasti, mitkä huoneet vaativat loppusiivouksen tai pyyhkeiden vaihdon.
Tämä uusi listaustoiminto tuo selkeyttä ja hallittavuutta päivittäiseen operatiiviseen tekemiseen ja säästää arvokasta aikaa.
Kuukausinäkymä
Mihin käytän kuukausinäkymää?
Kuukausinäkymä on erinomainen työkalu niin oman, kuin huollon ja siivouksen, työn suunnitteluun pidemmälle aikavälille. Tämä osio on helppolukuinen, sillä näet siitä samantien saapuvat, lähtevät ja kohteessa yöpyvät henkilöt sekä huoneet.
Tämän työkalun avulla voit laskea esimerkiksi aamiaiselle tulevien henkilöiden lukumäärän helposti.
Henkilöstöresursointi toiminnanohjauksen työkalulla
Toiminnanohjausta voit myös käyttää henkilöstön resursointiin - eli toisin sanoen työtehtävien jakoon. Voit nimittäin viikkonäkymässä jakaa siivottavia ja ylläpidettäviä kohteita muille käyttäjille sekä vaikkapa itsellesi. Siivottavia kohteita voi jakaa vain pääkäyttäjä-roolissa.
Viikkonäkymä ja resursointi
Voit kätevästi filtteröidä näkymässä näkyville vain tietyn käyttäjän kohteet valitsemalla haluamasi käyttäjän ylälaatikosta.
Voit asettaa itsellesi siivottavia kohteita ja aktiviteetteja seuraavasti:
- Valitse haluamasi varaus listalta ja klikkaa oikealla näkyvää henkilö-ikonia
- Sinulle aukeaa lista käyttäjistä, joita Moderiin on luotu - valitse listalta haluamasi käyttäjä
- Nyt olet asettanut kyseisen käyttäjän tietylle kohteelle ja voit halutessasi käyttää suodatusmahdollisuutta, joka löytyy listan yläosasta
- Voit jakaa käyttäjille kohteita pitkällekin tulevaisuuteen, mutta pidä mielessä mahdolliset peruutukset ja muutokset sekä uudet varaukset
Siivouksen käyttäjärooli ja -oikeudet Moderissa
Siivouksen käyttöoikeuksilla käyttäjällä on oikeudet nähdä ainoastaan Toiminnanohjaus-osioon, joka on siivoojan työn kannalta olennainen osa-alue. Käyttäjä ei näe asiakkaiden nimiä, varausten hintaa, eikä pysty avaamaan varausten esikatseluikkunaa.
Päivittäinen työskentely toiminnanohjauksen työkaluilla
Päivittäiseen työskentelyyn me Moderilla suosittelemme pääsääntöisesti kaikkia toiminnanohjauksen työkaluja, sillä näitä kaikkia tarkastelemalla saat hyvä yleiskuvan niin tämän päivän tapahtumista, menneistä tapahtumista, huomisen tapahtumista sekä vaikkapa tulevista varauksista kuukauden päähän.
Siivouslista sekä Viikkonäkymä ovat kuitenkin mielestämme parhaimmat työkalut päivittäiseen työhön. Nämä on suunniteltu nimenomaan niin, että niiden kanssa olisi mahdollisimman helppo toimia niin siivouksen ja huollon, kuin matkailuyrittäjän näkökulmasta:
Siivouslistalla pääset helposti muokkaamaan siivousstatuksia, tarkastelemaan päivittäisiä tapahtumia sekä katsomaan, milloin huone, kohde, mökki, iglu, huvila, aktiviteetti tai vaikkapa huoneisto on seuraavan kerran varattu.
Moder on suunniteltu ensisijaisesti käytettäväksi mobiilissa, eli puhelimessa tai tabletilla, joten jos kannat puhelinta (tai tablettia) töissä mukana, voit tarkistaa ja päivittää siivoustilanteen.
Saat kuitenkin myös tulostettua itsellesi saapuvien listan tai in-house listan, mikäli tarvitset paperiversion.
Viikkonäkymä on erinomainen työkalu, kun tahdotaan tarkastella varaus kerrallaan että kootusti päivän tapahtumia - niin, saapuvia, lähteviä kuin aktiviteettejakin.
Tämän työkalun avulla voit hyvin varautua lisäpalveluihin ja tiedät, mihin kohteeseen viedä esimerkiksi vauvojen matkasänkyä tai mihin kohteeseen on tulossa vaikkapa lemmikki.
Huomiot
Päiväkohtaiset huomiot
Toiminnanohjauksen päänäkymään voi kirjoittaa päiväkohtaisia huomiota, jotka näkyvät kyseisen päivän kohdalla. Huomioita voi kirjoittaa Pääkäyttäjänä ja Front desk-käyttäjänä ja huomioita voi lukea Avainpalvelu-käyttäjällä sekä Siivouksen käyttäjällä.
Jos päivän aikana on jotain erityistä tekemistä, voi sen viestiä päiväkohtaisen huomion kautta koko tiimille. Tieto voi olla esimerkiksi, päivystävä henkilö, johonkin huoneeseen vietävä lisäpalvelu (kuohuviinipullo) tai vaikka kohteessa tapahtuva remontti, joka vaikuttaa tekemiseen päivän aikana.
Huonekohtaiset huomiot
Siivouslistalle voi lisäksi kirjoittaa huonekohtaisia huomioita, jotka näkyvät laajassa näkymässä. Tästä esimerkki on palanut lamppu tai vaikka korjausta vaativa sohvan jalka. Nämä huomiot näkyvät myös Avainpalvelun ja Siivouksen käyttäjärooleille.
Ilmoitussähköpostit
Pääkäyttäjänä voit asettaa ilmoitussähköpostit kohteiden varauksista esimerkiksi siivous- ja huoltokumppanille. Tällöin kumppanisi saa aina tiedot kohteen uusista varauksista, varatuista lisäpalveluista sekä peruutuksista.
Ilmoitussähköpostit asetettiin jokaiseen yksikköön erikseen Tuotteet-välilehden alta Moderissasi. Alla esimerkkikuva ilmoituksista, joita siivous- tai huoltokumppanisi tällöin saa.
Päivitykset varauksissa
On kuitenkin tärkeä pitää mielessä, että mikäli varausta myöhemmin päivitetään esimerkiksi lisäämällä varaukselle uusi lisäpalvelu, näistä ei lähetetä automaattisesti erillistä ilmoitussähköpostia.
Was this article helpful?
That’s Great!
Thank you for your feedback
Sorry! We couldn't be helpful
Thank you for your feedback
Feedback sent
We appreciate your effort and will try to fix the article